Eerste week in Zweden!! - Reisverslag uit Jönköping, Zweden van Ray Seif - WaarBenJij.nu Eerste week in Zweden!! - Reisverslag uit Jönköping, Zweden van Ray Seif - WaarBenJij.nu

Eerste week in Zweden!!

Door: Ray Seif

Blijf op de hoogte en volg Ray

28 Augustus 2016 | Zweden, Jönköping

Hej Hej!

Zo groeten de mensen hier in Zweden.
Het is inmiddels meer dan een week geleden dat ik vertrok naar het mooie Zweden. Ik weet niet precies waar ik moet beginnen, omdat ik zoveel te vertellen heb. Mijn laatste blog was toen ik in Tsjechië op uitwisseling was, drie jaar geleden dus! Ik zal in het kort vertellen wat ik ondertussen heb uitgespookt.

Na mijn geweldige tijd in Tsjechië moest ik terug terugkeren naar Nederland om mijn studie af te maken. Na mijn studie ben ik een jaartje gaan werken; Bhutan Film Trust (marketing) en student mobiliteit bij Inholland. Kortom, er is zoveel gebeurd in dit afgelopen jaar dat ik daar nog wel lang over kan blijven praten, maar nu ga ik echt over naar het heden. Althans, ik vertel nu hoe mijn eerste week in Zweden verliep!! Voor de mensen die het misschien niet weten, ik ben in Zweden voor mijn masterstudie International Communication in Media ☺.

Net als mijn blogs in Australië en Tsjechië zal ik mijn verhaal in kopjes verdelen.

Aankomst
De eerste dagen heb ik gereisd met mijn ouders en broer in Zweden. Meteen bij aankomst waren we verliefd op Zweden. Vrijdag 19 augustus namen we afscheid van elkaar en toen moest ik er echt aan geloven. Het avontuur begon. De eerste dagen moest ik wel echt wennen, zeker omdat ik eerst met mijn ouders was. Wel vanaf het moment dat ik mijn sleutels moest ophalen voor mijn appartement, had ik wat medestudenten ontmoet. ‘’Where are you from?’’, ‘’Nice to meet you’’, deze zinnen heb ik de afgelopen week talloze keren gezegd/gehoord. Je ontmoet ontzettend veel mensen in zo’n korte tijd. Binnen de kortste keren was ik wel gesetteld hier.

Jönköping en appartement
Voor mijn aankomst had ik al veel (positieve) verhalen gehoord over Jönköping. Het is een klein stadje met een populatie van ongeveer 80.000 inwoners. Maar er is hier genoeg te doen! De eerste dagen ben ik samen met andere studenten de stad gaan verkennen. Nu het nog zomer is zijn we meteen naar het ‘’strand’’ gegaan. Het Vättermeer is zo groot, het lijkt eigenlijk op een zee
Ik heb mijn accommodatie geregeld via mijn universiteit. Een groot studentencomplex voor zowel internationale als Zweedse studenten. Het appartement was boven mijn verwachtingen. In ieder geval beter dan wat ik in Tsjechië had. Gezien het om een studentenaccommodatie gaat, hield ik mijn verwachtingen laag. Bijna alles is afkomstig van de Ikea. Tja, ik ben in Zweden. Ik heb een single kamer, en het enige wat ik moet delen is de keuken en de badkamer. En dit slechts met 1 persoon. Andere studenten delen hun appartement met 2 of zelfs 3 personen. Mijn huisgenoot is nog niet eens gearriveerd dus ik had heel het rijk voor mezelf (morgen maandag de 29e komt hij aan!).

Introductieweek
Maandag 22 augustus begon de introductieweek. Geweldig om het mee te maken, maar pff, ze weten je hier wel bezig te houden. Sinds die dag heb ik me geen moment verveeld. Vandaag is de eerste echte vrije dag dat ik nu rustig in mijn kamer deze blog kan schrijven. Maar goed, de Kick-off week begon. De ‘’Student Union’’ is betrokken bij de Kick-Off en organiseert alle sociale activiteiten, trips en evenementen voor de studenten.
Gedurende de Kick-Off week werden we ingedeeld in een team van studenten van verschillende opleidingen. Per faculteit zijn er verschillende teams opgesteld en samen met je team doe je het hele Kick-Off gebeuren en tegelijkertijd moet je gaan strijden tegen je andere teams. Zowel binnen als buiten campus moesten we diverse spelletjes uitvoeren. Daarnaast moesten we een dansje instuderen en gaan opvoeren voor de jury. Dit ging vrijwel elke dag zo door en iedere avond werd dit afgesloten met een feestje in een club genaamd Akademien. Niet alle activiteiten waren verplicht, en als je eenmaal meedeed aan iets, ging het onder het mom van; niets moet, alles mag! Ik heb niet deelgenomen aan iedere activiteit, want het is best vermoeiend. Gisteren werd de kick-off afgesloten met Gay Pride en een groot muziekfestival op campus. Dat was toch wel het hoogtepunt van de week. Ze pakken het wel uit hier met de introductie. Volgens mij heb ik in een week tijd nog nooit zoveel leuke dingen achter elkaar gedaan. Ik moest wel even wennen om weer student te zijn gezien ik een jaar heb gewerkt en bijna daaraan begon te wennen. Maar het studentenleven bevalt zeker wel!

Ook heb ik natuurlijk mijn klas gezien (de helft is Zweeds, andere helft is internationaal). Ze zeiden al dat in mijn faculteit niet veel internationale studenten zijn, en dus veel Zweden. Dat vond ik wel fijn, want internationale vrienden krijg je hier sowieso, maar de Zweden zijn wat minder toegankelijk. Dus hopelijk krijg ik ook wat Zweedse vrienden ☺.

Ik ben sinds gisteren een beetje ziek… Jenny, buurmeisje uit Korea heeft net kippensoep voor me gemaakt en ze gaf me zelfs haar Koreaanse medicijnen. Ze zorgt zo goed voor me!! Straks gaan we misschien een filmpje kijken met Sebastian (Duitsland) en Gustavo (Mexico). Even tijd om te relaxen. Komende week beginnen de eerste lessen, ik ben benieuwd!

Ik houd het nu even voor gezien voor ik weer een heel boek schrijf. Zie onderstaande foto's voor een kleine impressie!

Adjö!

Leuke weetjes:

- ‘’Fika’’: Fika is één van de eerste Zweedse woorden die je hier leert. Fika betekent gezellig bij elkaar zitten met een kopje koffie en een Zweeds gebakje. De Zweden nemen dat hier heel serieus.
- Gemengde toiletten: Veel toiletten hier zijn gemengd. Toen ik op school naar het toilet ging, had ik niet door dat er een rij was met meisjes voor een toilet. Zonder dat ik erbij stilstond had ik voorgedrongen. Omdat ik simpelweg niet wist dat het een toilet was voor zowel jongens als meisjes.
- In de rij staan: Zweden staan niet alleen in de rij voor een toiletbezoek, maar voor bijna alles. Ze zijn hier heel georganiseerd en gestructureerd (houd ik wel van).
- Mooie mensen: Ik weet dat dit een mening kan zijn, maar je hoort altijd mensen zeggen dat er mooie mensen wonen in Zweden, nou dat is absoluut waar! Dat is gewoon bijna een feit.
- Gratis water: Of je nou in een restaurant bent of in de club, water is altijd gratis!
- Zweden zijn in eerste instantie heel gesloten en verlegen, maar als je ze eenmaal leert kennen dan gaan ze los. Dat heb ik zelf ondervonden in mijn team in de kick-off week.

  • 30 Augustus 2016 - 00:48

    Lieselotte:

    Heel leuk om te lezen Ray! :)

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Zweden, Jönköping

Ray

Momenteel studeer en woon ik in Zweden.

Actief sinds 28 Aug. 2016
Verslag gelezen: 434
Totaal aantal bezoekers 45454

Voorgaande reizen:

16 Augustus 2016 - 30 November -0001

Zweden

Landen bezocht: