Ik ben geadopteerd! - Reisverslag uit Jönköping, Zweden van Ray Seif - WaarBenJij.nu Ik ben geadopteerd! - Reisverslag uit Jönköping, Zweden van Ray Seif - WaarBenJij.nu

Ik ben geadopteerd!

Door: Ray Seif

Blijf op de hoogte en volg Ray

18 September 2016 | Zweden, Jönköping

Hej Hej!

Inmiddels ben ik al een maand in het mooie noorden en vond dat het hoog tijd was voor een tweede blog.

Studie
Na de onwijs drukke introductieweek kregen we al huiswerk mee. Een verslag moest ingeleverd worden voor het einde van de eerste lesweek. En een presentatie houden. Ik was even vergeten dat terug naar school gaan veel stress met zich meebrengt. Echter krijg je naast de lessen genoeg ruimte om aan opdrachten te werken. In dit eerste blok hebben we als course Global Media Culture. Veel stof wat voorbij komt tijdens de lectures weet ik al door mijn bachelorstudie maar wel interessant om het te horen en ze gaan er wel iets dieper op in. Ik moest wel wennen dat ik elke week veel literatuur moest lezen en het voorbereiden van seminar discussies. Hoewel mijn studie redelijk druk begon, heb ik nu het gevoel dat in mijn studie een stilte voor de storm heerst.

Het (Erasmus) leven in Jonkoping
Ik herbeleef mijn Erasmus leven. Met name binnen mijn studentencomplex is een meerderheid van de studenten een uitwisselingsstudent. Elke dag valt er wel wat te doen. Ik weet gewoon niet waar ik moet beginnen; Buddy Mingle, Swedish Culture Day, Food Safari event etc. De evenementen die georganiseerd worden door de Student Union zijn immers voor alle internationale studenten bedoeld, dus zowel de uitwisselingsstudenten als de internationale studenten die een voltijdstudie bachelor of master doen. Daarnaast worden veel dingen georganiseerd onderling door mijn flatmates: besloten feestjes, etentjes, uitjes etc. Zo zijn we met dit mooie nazomerweer naar het strand gegaan (dat verwacht je niet in Zweden), eilanden bezoeken en buiten op het terras fika houden na schooltijd, vrijwel altijd met Nabila (Italië) en Jenny (Zuid-Korea).
Twee weken geleden had ik een tweedehandse fiets gekocht voor 65 euro. Ze hebben hier een Jonkoping’s Ebay facebook pagina waar (oud)studenten hun spullen kunnen verkopen aan andere studenten voor een koopje. Met mijn fiets kon ik prima de omgeving verkennen. Afgelopen dinsdag had ik bijna 20 km gefietst. Zoveel mooie plekken ontdekt waar je normaal niet met het openbaar vervoer komt. Heuvels op fietsen was wel erg vervelend zwaar.


Göteborg
Vorig weekend ben ik samen met mijn flatmates voor een weekendje naar Göteborg gegaan. Het is de tweede stad van Zweden, dus het is wel wat groter dan Jonkoping! Ik heb me daar goed vermaakt. Het is een heerlijke stad, maar ik ben toch blij dat ik in Jonkoping woon. Het nachtleven is daar wel beter, maar dat mag ook wel sinds het de tweede grootste stad is. Mijn reisgenoten waren Marta (Spanje), Sebastian (Duitsland), Sven (Nederland), Frederico (Italië) en Felix (Oostenrijk). Voor de volgende keer staat waarschijnlijk Stockholm op het programma.


Contact Family
Voor het semester van start ging had ik me aangemeld voor een Contact Family Program wat geregeld wordt door de Student Union. Dit houdt in dat je eens in de zoveel tijd (1x per maand) tijd doorbrengt met een Zweeds gastgezin. Op deze manier maak ik kennis met de Zweedse cultuur buiten campus. Het is een ‘’geven en nemen’’ project, dus zij verwachten ook dat ze iets meekrijgen van Nederlandse cultuur.

Per e-mail werd ik door de Student Union geïnformeerd dat er een ‘’contact family’’ voor me was geselecteerd. Het gezin bestaat uit een vader (Magnus), moeder (Helene) en drie zoons: (Linus, 25 jaar), (Jesper 22 jaar) en (Anton, 20 jaar). Hele leuke en aardige mensen zijn het!
We hadden 2 weken geleden afgesproken om ergens te gaan lunchen met een goed glas wijn. Alleen de oudste zoon was er niet (hij woont in Noorwegen). Tijdens de lunch hebben we eigenlijk over van alles en nog wat gepraat. Voor eventjes voelde ik me als een echte zoon want ze hadden letterlijk alles betaald (ze brachten me naar een redelijk duur restaurant) en voel ik me dan best bezwaard. Maar ze hebben me nu al uitgenodigd om de volgende keer voor een dagtripje en bij hen thuis te dineren. Ik heb beloofd dat ik iets zal koken. Kortom, nu al veel leuke plannen gemaakt voor de volgende keer!

Ik ga nu stoppen, want ik praat weer te veel.

Gisteren hebben we kaartjes gehaald voor een Zweedse hockey match, daar heb ik nu alweer veel zin in!

Verder heb ik nog wat weetjes en foto’s! ☺

Adjö!

Weetjes:

- Geen vers brood: jammer genoeg eten de Zweden hier zelden brood. In de supermarkt vind je brood wat dan heel lang houdbaar is. Of je moet naar de bakker waar je vers maar super duur brood kunt halen. Aan Knäckebröd kom je niet tekort.
- Alcohol thuisconsumptie: jullie weten vast wel dat het kopen van alcohol hier een prijzige bezigheid is. Als je naar de bar gaat is het hier doodnormaal dat je 7 euro of meer afrekent voor een biertje. Verder als je wat alcohol wil inslaan voor thuis, kun je niet zomaar naar de supermarkt. In Zweden is al het alcohol slechts op 1 plek verkrijgbaar, System Bolaget (slijterij). Doordeweeks open van 10:00-18:00 en 's zaterdags tot 14:00 of 15:00 uur.
- Gelijkheid: in Zweden hechten ze aan gelijkheid voor beide geslachten. Binnen het zwangerschapsverlof moeten ook vaders verplicht verlofdagen opnemen (8 maanden totaal!!) en de moeder. Dus samen 16 maanden! Om deze reden zie je opvallend veel vaders wandelen met hun kind in de buggy over straat.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Zweden, Jönköping

Ray

Momenteel studeer en woon ik in Zweden.

Actief sinds 28 Aug. 2016
Verslag gelezen: 730
Totaal aantal bezoekers 45445

Voorgaande reizen:

16 Augustus 2016 - 30 November -0001

Zweden

Landen bezocht: